Datová schránka je vlastně výkladní skříní toho, jak – z mých 25letých podnikatelských zkušeností – stát přistupuje k IT, přenosu agendy do IT a jak přistupuje k občanovi.
Proč český stát nechce a neumí převést svou agendu na IT a proč to stojí tolik peněz? Praktický příklad: stát si vymyslí POVINNÉ datové schránky. Malí podnikatelé a živnostníci je nepotřebují, ale musí je používat – ze zákona. Není to moc vstřícné, spíše buzerace, ale dobře. Řekněme, že je legitimní nastavit zaručené prostředky pro komunikaci mezi státem a podnikatelem nebo občanem. Jenže to by celá ta věc musela nějak konzistentně fungovat.
Obsah trápení
Datová schránka: technicky OK, člověčensky: propadák
Nemám na mysli technické fungování, ale celou „logiku“ a procesy. Uvedu vám krásný příklad. Založili jsem spolek. Spolek nám obchodní soud zapsal a poštou poslal přihlašovací údaje. A teď to přijde. V obálce je dopis, A4. Obě strany spousta textů.
Je tam napsáno: První přihlášení do datové schránky provedete prostřednictvím stránky: www.mojedatovaschranka.cz

Informace k prvnímu přihlášení: k nenalezení
Fine, sednete k počítači a připojíte se na tu stránku, a…. Dostanete informační šok. Dokonce se vás ptá: Ještě nemáte datovku (Cože? Vždyť se do ní mám přihlásit!). Stránka je plná dotazů, zbytečností a informací, které jsou zcela nedůležité pro úkon, který musíte udělat: přihlásit se poprvé do schránky.
Na stránce zkoušíte najít stručnou informaci, nějaké velké zelené tlačítko: „První přihlášení“, nic. Hledáte „Přihlášení“: máte 5 možností, ale která je ta správná pro PRVNÍ Přihlášení? Jinak spousta balastu a informací typu:
„Ukončení podpory zastaralé šifrovací sady Informace k ukončení šifrovací sady TLS_DHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384“
Koho to zajímá?
Uprostřed stránky je velký dotaz: „Přišel vám dopis nebo vám byla zřízena profesní datová schránka?“Super, kliknete tam v domnění, že tam bude odkaz na to hledané První Přihlášení. A.. Nic. Proklik je na stránku s tímto zcela vysvětlujícím URL https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/2040.html a nikde ani slovo o prvním přihlášení.
Stát zapomíná na uživatele a UX
Stát sice obstaral technickou stránku věci, ale zcela rezignoval na „člověčinu“. Je to nelogické, zmatené, informačně nevyvážené, nudné a složité. Stát si neuvědomuje, že údržbář, kominík nebo majitel malé firmy nemá vůbec žádnou motivaci hodinu hledět do stránky (kterou nechtěl) a hledat tam informaci, jak se poprvé přihlásit (což mu stát nesdělil jasně a stručně).
Stát rezignoval na Uživatelskou zkušenost a přívětivost (User Experience – UX).
To, co se jakžtakž naučily banky ve svých online bankovnictvích, je státu zcela cizí.
Posílám tímto státu návod. Pro první přihlášení vytvořte URL: mojedatovaschranka.cz/poprve
Nemáte zač! Jo a jestli hledáte, kde se připojit poprvé, nenajdete to tam. Musíte se totiž přihlašovat stejně, jako byste už schránku už používali.
Stát zruší schránku a neinformuje NIKOHO
Neříkám, že datové schránky jsou nesmysl nebo blbost, ale jejich „uchopení“ byrokraty je z mého pohledu podnikatele tristní. Už jenom:
- to stupidní omezení ukládání zpráv (ano stát vám ty zprávy po 3 měsících sám smaže ze schránky),
- přes nutnost heslo měnit každé tři měsíce,
- nebo vám schránku ZABLOKUJÍ, když se do ní nepřihlásíte jedou za 3 měsíce atd. atd.
Prostě stát si chce ulevit, naloží na podnikatele povinnosti týkající se schránek (které ale vůbec pro své podnikání nepotřebují) a dále je zatěžuje administrací věcí kolem nich. Přitom stát je ten, kdo by měl motivovat podnikatele, aby datové schránky jako ověřený kanál pro komunikaci se státní správou podporoval, rozšiřoval a nabízel takové služby, které prostě podnikatelům život maximálně zjednoduší a ZDARMA.

Příběh obyčejné datové schránky pro s.r.o.
- Loni v prosinci jsme nechali do Obchodního rejstříku zapsat změny u právnické osoby XX (s. r. o.), změnu na postu jednatele (jednoho ze dvou) a jediného majitele (jednoho za jednoho) = prostě jsem koupil firmu, a na valné hromadě nanominoval nového jednatele.
- Všechno jsme dělali přes právníka, takže to stálo i nějaké peníze (není to zbytečné?).
- Soud nám 31. 12. 2024 rozhodnutí o zapsání změn doručil do Datové schránky SUPER!
- Jenže pak jsem na konci ledna řešil DPH u jiné firmy a zkusil načíst schránku pomocí aplikace Datovka od CZ.NIC. S překvapením jsem zjistil, že se do schránky XX nedostanu. Přestože máme v aplikaci nastavené uživatelské jméno i heslo.
- Problém jsem začal ihned řešit. Přes bankovní identitu jsem se do všechny schránek mých právnických osob dostal a vypadalo to OK. Jenže pak jsem si všimnul, že jméno datové schránky u XX je jiné než původně bývalo.
- Jako správný IŤák jsem se ponořil do problémů a hledat alternativní cesty. Použil jsem bankovní identitu a přihlásil se ke všem schránkám. Zjistil jsem, že společnost LEVUM nemá žádnou schránku starého jména, ale je na ni navázána zcela nová datová schránka, s jiným jménem.
- Právní kancelář také vůbec neměla tušení.
Vůbec jsem neměl tušení, proč to tak je a proč o této změně, která může mít fatální právní a finanční důsledky, nevím. Byl konec ledna a já se jal volat na 954 200 200.
Upozornění: NEDĚLEJTE TO.
Nikdo s vámi nebude mluvit, nikomu se nedovoláte, nikdo vám neporadí a nic vám nikdo nevysvětlí, je to ztráta času a peněz.
Závěrem
Stát vás donutí používat datové schránky, ale neumí celý proces zefektivnit a zjednodušit, dává nesmyslné omezení na velikost a mazání schránky, neumí udělat rozhraní pro „normální lidi“ a všechno akorát komplikuje.
Koncept jako takový je v pořádku:
- musel by ale odlehčit jinou zátěž podnikatelům,
- musel by být celý zdarma,
- muselo by být zdarma posílání zpráv jiným právnickým a fyzickým osobám z Obchodního rejstříku,
- musel by být mnohem větší důraz na UX,
- muselo by to být rychlé a snadno ovladatelné.
A rád bych si na závěr položit otázku na stát: „Kolik úředníků jste po 1. 11. 2009 vlastně vyhodili, protože celé tohle šílenství mělo za cíl ušetřit peníze daňových poplatníků?“ Řekněte číslo, nestyďte se!